راهکارهای مناسب جهت افزایش بهره وری در خطوط تولید

افزایش بهره وری خطوط تولید

افزایش بهره وری خطوط تولید یکی از نیازهای اصلی صنایع و مدیران صنایع است و همه تلاش‌ها برای رسیدن به این هدف انجام می شود در این مقاله از سایت ایفاکو نمایندگی رسمی فستو در ایران به راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری در خط تولید پرداخته ایم.

با ما همراه باشید و اگر نظر یا پیشنهادی داشتید در قسمت نظرات ما را مطلع سازید.

راهکارهای مناسب جهت افزایش بهره وری در خطوط تولید

یکی از مشکلات رایج  در صنایع که از هوای فشرده استفاده می کنند اتلاف هوای فشرده و ناکارآمدی ناشی از انتخاب و نصب اشتباه ادوات مرتبط می باشد به عنوان مثال خمش­ها یا تا خوردگی­هایی که باعث تنگ شدن مسیر هوای فشرده در شلنگ ها می­شوند مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی بالا می­برند بی آن که کسی متوجه این افزایش مصرف انرژی شده باشد.

به طور خلاصه می توان گفت اثرات منفی ناشی از این قبیل اشتباهات رایج باعث کاهش بهروری تا 60% می­شوند.

نکاتی جهت افزایش بهره وری هنگام استفاده از هوای فشرده:

1-انتخاب شلنگ مناسب

فشار مورد نیاز، دمای محیط، میزان انعطاف پذیری و ضریب مقاومت در برابر عوامل محیطی با توجه به نوع صنایع  متفاوت می باشند که معمولن مصرف کنندگان تخمین صحیحی از عوامل یاد شده ندارند، بالغ بر 90% از شکایات و انتقادات مطروحه در این زمینه مربوط به انتخاب نامناسب شلنگ­ها یا عدم شناخت کافی از اجزا و مواد اولیه بکار رفته در ساخت انواع شلنگ می­باشد، که این نه تنها موجب اتلاف انرژی و کاهش بهره وری می شود بلکه می تواند موجبات توقف خطوط تولید و خاموشی ناخواسته ماشین آلات را فراهم آورد.

2-طول مناسب شلنگ

افزایش بیش از حد طول شلنگ منجر به کاهش قطر آن یا خمیدگی و تنگ شدن مسیر عبور هوای فشرده می شود که در نهایت موجبات کاهش جریان هوای فشرده را فراهم می سازد. یکی از قوانین مهم هنگام انتخاب شلنگ این است که فواصل به درستی اندازه گیری شوند و همانطور که در عنوان این نوشتار ذکر شده بود (( بلند به اتدازه مورد نیاز و کوتاه تا حد امکان)) در تمام بازبینی های روزانه از خطوط تولید همواره باید دقت نمود تا شلنگ­ها هیچ گونه کشیدگی و خمیدگی نداشته باشند.

3-ترکیب بهینه شلنگ ها و اتصالات

یکی دیگر از مسایل حائز اهمیت اتصالات مورد استفاده برای نصب یک شلنگ به ادوات متعددی که با هوای فشرده کار می کنند می­باشد. ترکیبات مواد اولیه و سیستم آب بندی هماهنگ و متناسب برای دما، فشار و شرایط محیطی خاص عمر بالای تجهیزات را برای ما تضمین می کند

 

4-  ابزارهای مناسب

شلنگ­های پیچ خورده و دارای خمیدگی و شلنگ­هایی که در اندازه­های نامناسب بریده شده­اند مانند یک هیولا انرژی را در خود می­بلعند و هدر می­دهند. اسفاده از ابزارآلات مخصوص نصب شلنگ­ها امکان استفاده از آن­ها را سریع­تر و آسان­تر می­سازد و از بروز اشتباهات رایج جلوگیری می­کند. این ابزار آلات شامل برنده (تیزبر)

ZRS

ZRS

 یا پوشش مخصوص شلنگ

PKB

PKB

 و نگهدارنده جدید شلنگ­های

KK
KK

می­باشد.

 

5- راه کار هوشمندانه نصب و راه اندازی

با پذیرش نظرات اصولی و دیدگاه­های صحیح و مناسب در هنگام نصب اولیه ادوات موجب بالا رفتن عمر ماشین آلات صنعتی می­گردد و درنهایت از مشکلات جلوگیری کرده و با بالا بردن امنیت و کارایی از بروز اشتباهات جلوگیری می­نمایند.

سایر مقالات دانشنامه ایفاکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *