تفاوت شیرهای توپی و گلوب

شیر توپی و شیر گلوب

شیرهای متفاوتی برای کاربردهای متفاوت طراحی شده و تولید شده‌اند که با توجه به مقاصد مورد نظر انتخاب و در خطوط تولید استفاده می‌شوند اما گاهی شیرهایی از نظر کار کرد مشابه می‌باشند، در این مقاله ما به سراغ دو مدل شیر توپی و شیر گلوب رفته‌ایم تا مزایا و معایب آن‌ها را با هم مقایسه نموده که در هنگام انتخاب شیر بهترین آن‌ها را به توجه به هدف نهایی انتخاب نماییم.

هنگامی که هدف تنظیم میزان جریان عبوری یک سیال است، شیرهای گوناگونی برای این گونه کارها وجود دارند. دو شیر رایج عبارتند از: شیر توپی (Ball Valves) و شیر گلوب (Globe Valves)

 طرز کار

شیر توپی دارای یک محفظه و یک توپ کروی است که یک سوراخ در میان آن قرار داد. توپی به یک دسته متصل است، هنگامی که موازی جریان سیال قرار گیرد، میزان جریان عبوری سیال افزایش می‌­یابد و هنگامی که عمود بر مسیر جریان قرار گیرد، جریال سیال را بند می‌­آورد.

شیر گلوب دارای یک صفحه است که درون آن یک سوراخ وجود دارد و یک دیسک و یا درپوش به صورت کامل و یا جزیی بر روی سوراخ قرار می­‌گیرد تا جریان سیال را ببندد و یا به مقدار کمی از آن اجازه عبور دهد.

مزایا شیرهای توپی

شیرهای توپی به کاربر اجازه می‌­دهد تا کاربر به صورت دقیق موقعیت شیر را مشاهده نماید. اگر دسته بر مسیر عمود باشد، سوراخ درون توپی نیز بر مسیر عمود است، پس شیر کاملا بسته است.

مزایا شیر گلوب

شیرهای گلوب نسبت به سایر شیرها دارای دقت کنترلی بیشتری برای عبور سیال می‌­باشند (بر اساس سایت GlobalSpec). همچنین احتمال وقوع ضربه قوچ، تغییر فشار و ایجاد موج در هنگام بسته بودن در این شیرها نیز کمتر است.

کاربردهای شیر توپی

شیرهای توپی در نقاطی استفاده می­‌شوند که علاوه بر بالا بودن فشار و وجود مواد شیمیایی، تنها وظیفه شیر باز و بسته شدن (به صورت کامل) باشد. زیرا این شیرها به سادگی خورده نمی­‌شوند، و این شیر اغلب در جایی استفاده می­‌شود که نیاز است شیر  به مدت زیادی بسته بماند.

کاربردهای شیر گلوب

شیرهای گلوب در جاهایی استفاده می­‌شود که نیاز به دقت بالای برای دبی عبوری سیال، باشد. نشیمن‌گاه شیر و یا منطق‌ه­ای که استوپرها با آن در تماس می‌­باشند در طول زمان ممکن است دچار ساییدگی گردد و ایجاد نشتی نماید، به همین دلیل این گونه شیرها برای کاربردهای قطع و وصل مناسب نمی­‌باشند. شیر گلوب طراحی شده تا جریان سیال را محدود نمایند، بنابراین این گونه شیرها برای کاربردهایی که نیاز به بستن کامل مسیر جریان دارند مناسب نمی‌­باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *