ماله پروانه ای دستگاهی است که از آن برای صاف کردن سطوح سیمانی استفاده می شود. این دستگاه با استفاده از سازوکار خود قادر است سیمان را به صورت منظم و یکدست در سطح پخش کند تا سطح سیمانی شما کاملاً صاف و محکم باشد. به صورت کلی ماله پروانه ای را بر حسب نوع سوخت و همچنین داشتن و یا نداشتن سرنشین در آن دسته بندی می کنند.

برای ایجاد یک سطح صاف در یک سطح بزرگ از بتن، مانند کف داخلی، یا یک پاسیو که بتن ریخته شده برای زیبایی و استفاده بهتر و راحت تر استفاده می شود. آنها از یک تیغه یا چند تیغه در یک محفظه ایمنی استفاده می کنند. شما می توانید از آن بر اساس اندازه و کاربرد خود استفاده کنید. ماله پروانه ای حدود 24 تا 48 اینچ طول دارد و دارای سه نوع است. شما می توانید بر اساس نیاز خود از آن استفاده کنید. ماله پروانه ای یک گزینه عالی برای صاف کردن سطح های بتنی بزرگ و سفت و سخت کردن سطح است.

اجزای تشکیل دهنده ماله پروانه ای یا ماله موتوری

  1. شاسی ماله پروانه ای
  2. تیغه ماله موتوری
  3. سینی ماله هلیکوپتری
  4. موتور ماله پروانه ای

کاربردها و موارد مصرف ماله موتوری

  1. صیقل و صاف کردن یکدست بتن.
  2. از بین بردن لبه های باقی مانده کار با دستگاه شمشه روی سطح بتن.
  3. فرو کردن سنگ و شن های درشت به درون بتن و پرداخت بهتر بتن.
  4. متراکم و فشرده کردن سطح بتن.
  5. از بین بردن ترکهای سطح بتن.
  6. کف سازی انواع سطوح بزرگ و وسیع همچون نمایشگاه ها و فرودگاه ها و سالن های ورزشی.
  7. از بین بردن ناهمواری های و پستی بلندی سطوح بتن.

روش استفاده از ماله های پروانه ای

برای استفاده بهتر از این ماشین راهسازی وسیله مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ۱: انتخاب ماله پروانه ای مناسب

برای صاف کردن سطوح کوچک زیر ۳۰۰ متر مربع ماله موتوری دستی با طول تیغه ۶۰ تا۹۰ سانتی متر می تواند انتخاب مناسبی باشد. می‌توانید هر دو نوع تیغه شناور و پایانی یا تیغه ترکیبی را برای صاف کردن بتن در یک مرحله استفاده کنید.
برای سطوح بیش از ۳۰۰ متر مربع یک ماله پروانه ای سرنشین دار می تواند به سریع تر اجرا شدن پروژه قبل از سفت شدن بتن کمک کند، برای صاف کردن گوشه ها تیغه ۶۱ سانتی متری را به کار ببرید. از تیغه‌های شناور و پایانی به صورت جداگانه یا از تیغه ترکیبی با اندازه ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی متراستفاده کنید.

مرحله ۲: آزمایش بتن قبل از صاف کردن با ماله پروانه ای

بتن ریزی را چند ساعت قبل از استفاده از ماله پروانه ای انجام دهید. با انجام دادن «آزمایش جای پا» مطمئن شوید که بتن استحکام کافی را در برابر وزن شما و دستگاه داراست.
نحوه آزمایش جای پا: پایتان را داخل محل بتن‌ریزی شده گذاشته و عمق جای پای را اندازه گیری کنید. اگر عمق فرورفتگی ۰.۳۱ سانتی‌متر یا کمتر بود، بتن برای صاف کردن توسط ماله پروانه ای آماده می‌باشد.

مرحله ۳: استفاده از تیغه شناور برای حذف برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های بتن

از ماله پروانه ای بتن با تیغه های شناور یا ترکیبی در مرحله اول صاف کردن بتن استفاده کنید. تیغه های شناور برآمدگی‌ها را کاهش داده و فرورفتگی ها را پر می کند.
موتور دستگاه را روی سرعت سه چهارم با تیغه های شناور تنظیم کنید تا وزن دستگاه به طور مساوی بر روی سطح بتن توزیع شده و از کنده شدن بتن جلوگیری شود. این سرعت چرخش تیغه ها همچنین مانع از پرتاب شدن تکه‌های مرطوب بتن در مسیر حرکت ماشین به سمت جلو می‌شود.
با هر بار عبور از محل صاف شده ۲/۱ از محل صاف شده قبلی را دوباره توسط ماله پروانه ای صاف می کنیم. زمانی که تمام محوطه را در طول یک جهت (از چپ به راست، یا از بالا به پایین) با ماله پروانه ای صاف کردیم دستگاه را نود درجه چرخانده و دوباره ماله کشی را به صورت برعکس از همان محل اولیه انجام می‌دهیم. با انجام این روش می توان تمام لکه ها را از بین برد.

مرحله ۴: اتمام کار با درزگیری و پولیش کردن بتن

کار را با تیغه های ترکیبی ماله پروانه ای ادامه دهید یا آن‌ها را با تیغه های پایان تعویض کنید تا بتوانید قسمت‌های دارای خلل و فرج را درزگیری کنید. ماله پروانه ای را این بار برای بالاترین سرعت تیغه ها تنظیم کرده و با تمام قدرت به سمت پایین فشار دهید تا بیشترین فشار به محوطه بتن ریزی شده وارد شود. اگر با زاویه مناسبی سطح را توسط ماله پروانه ای صیقل بدهید، می‌توانید به دلخواه خود، بتنی مات، شیشه ای یا درخشان به دست آورید.

5 نکته ایمنی در اجرای بتن

رعایت نکات ایمنی در اجرای بتن با ماله پروانه ای بسیار توصیه می‌شود تا از به وجود آمدن حوادث غیرمترقبه جلوگیری کند. اجرای موارد زیر ضروری است:

1- در هنگام استفاده از دستگاه ماله موتوری پوشیدن عینک ایمنی و چکمه‌های دارای محافظ فولادی در قسمت انگشتی ضروری است.

2- برای تعویض تیغه‌ها، ابتدا دستگاه را خاموش و حتماً از دستکش ایمنی استفاده کنید.

3- در هنگام استفاده از دستگاه و زمانی که دارید گوشه‌ها را ماله‌کشی می‌کنید جهت ایمنی و جلوگیری از بین رفتن بتن، سرعت دستگاه را کاهش دهید.

4- همیشه جهت کنترل و اپراتور آن از دو دست استفاده کرده، زیرا به دلیل سرعت و قدرت بالای دستگاه در صورت در رفتن آن از دست اپراتور، امکان به وجود آمدن حوادث ناگوار وجود خواهد داشت.

انواع ماله موتوری

ماله موتوری یا پروانه ای در دو مدل می باشد، که در زیر به بررسی هر دو مدل می‌پردازیم.

  • ماله موتوری دستی
  • ماله موتوری نفر بر

سایزهای دستگاه ماله پروانه‌ای

ماله پروانه‌ای در سایزهای 60، 90 و 120 ارائه می‌شود. که ماله موتوری بتن 60 سانت به دلیل ابعاد کوچک برای فضای کوچک و محدودتر مثل داخل راهرو مناسب است و سایز 120 آن به علت بزرگی مناسب برای سطح‌های وسیع‌تر است و اما پرکاربردترین سایز ماله 60 سانت است که سایزی مابین 60و 120 است که قابلیت استفاده در فضاها و امکان بیشتری را دارد.